Bordspel review & speluitleg van: 7 Wonders Duel

Illustraties: M. Coimbra

• 8.5/10
  • 10+
  • 2 spelers
  • 30 minuten

Spel uitleg

In 7 Wonders Duel bouwen twee spelers hun eigen beschaving op door kaarten te nemen en wonders te bouwen. De kaarten zijn op verschillende manieren gerangschikt en op hun beurt mogen spelers een kaart pakken die niet door een andere kaart wordt bedekt. Ze kunnen deze zelf pakken, door de grondstoffen te hebben (als de kaart iets kost), afleggen om munten te krijgen of deze onder een wonder schuiven om deze vervolgens te bouwen.

Er zijn 5 type kaarten. Allereerst zijn er de grondstofkaarten. Als deze gebouwd zijn kan je deze gebruiken om andere kaarten te bouwen die deze grondstof benodigen. Ook zijn er gouden kaarten. Deze maken over het algemeen een grondstof goedkoper om te verkrijgen en als je besluit een kaart af te leggen krijg je een extra munt. Overwinningskaarten geven je overwinningspunten aan het einde van het spel. Een speciaal type kaart is de militaire kaart. Deze kaart laat je een of meerdere stappen zetten op het militaire spoor, als een van de twee spelers het einde bereikt,wint deze meteen het spel. Hetzelfde geldt voor de wetenschaps kaartjes. Zodra een speler zes verschillende van deze kaarten bezit wint deze meteen het spel. Als beide spelers geen overwinning hebben gehaald via deze laatstgenoemde kaarten, wordt er gekeken naar het aantal overwinningspunten. Degene met de meeste punten wint het spel.

Wonders worden aan het begin van het spel verdeeld. Ze kosten wat grondstoffen om te bouwen en geven de speler een extraatje tijdens het spel, zoals bijvoorbeeld extra grondstoffen, overwinningspunten of een extra beurt. Er is slechts ruimte voor 7 wonderen in deze wereld, dus als een van de spelers de 4e gebouwd heeft, mag de andere er slechts 3 bouwen.

Bevindingen

7 Wonders Duel is een spel die ik samen met mijn partner steeds opnieuw weer uit de kast haal. Omdat er veel verschillende kaartjes zijn en ze altijd verschillend neergelegd worden is er veel variatie mogelijk. De drie winconditions zijn zeer goed gebalanceerd en ik ben elk spel weer op zoek naar een nieuwe strategie. Ik heb nog niet ontdekt welke nou de beste is om na te jagen. Ik hou ervan dat als ik een spel op die manier aan testjes onderwerp ik niks vind. Dat betekent dat het spel gewoon erg goed in elkaar steekt.

Het speelt lekker snel weg, je moet constant je tactiek aanpassen op die van je tegenstander en het is elke keer weer onvoorspelbaar. Ik waardeer dit spel enorm en het gaat altijd mee op vakanties!

Als je houdt van redelijk korte 2-speler spellen vol strategie en beschaving opbouwen, dan is dit zeker weten een spel voor jou!

8.5/10

Boardgamegeek BGG

Steun mij

Hoewel ik liever heb dat je bij je lokale bordspellenwinkel al die toffe spellen koopt, mocht je toch via een ander kanaal willen kopen gebruik dan een van de onderstaande linkjes. Dit levert mij een beetje 💸 op en het kost jou niks extra's. Dit helpt om deze website draaiende te houden en al deze te gekke reviews te blijven schrijven.